Knieklachten

De hele dag door gebruiken we onze benen om ons voort te bewegen, zoals bij het wandelen, traplopen, fietsen, sporten, enzovoorts. Het is dan ook niet gek dat onze benen veel te verduren krijgen. Dit kan soms resulteren in knieklachten. Dit is een verzamelnaam voor verscheidene knieproblemen waaraan verschillende oorzaken ten grondslag kunnen liggen. De klachten kunnen acuut ontstaan door bijvoorbeeld een sportblessure of verstapping, maar knieklachten kunnen ook langzaam ontstaan door bijvoorbeeld een langdurige overbelasting, te zwakke spieren of gewrichtsslijtage.

Bij knieklachten kunnen er verschillende structuren (zoals banden, pezen of spieren) betrokken zijn, waardoor de uiting van de klacht kan verschillen. Er zijn een paar symptomen die relatief vaak voorkomen: - Pijn in of rondom de knie bij belasten - Stijfheid en zwelling van het gewricht - Moeite met het strekken en buigen

Het herstel van kniepijn is vaak een puzzel. De achterliggende factoren wat de kniepijn veroorzaakt moeten goed in kaart gebracht worden. Er zijn een paar factoren die het herstel kunnen vertragen:
• Door de pijn heen lopen of blijven overbelasten
• Te zwakke spieren of een instabiele knie
• Werk waarbij veel op de knieën wordt gezeten

Het kniegewricht bestaat uit het bovenbeenbot, het onderbeenbot, een knieschijf, vele pezen en banden (o.a. de kruisbanden), diverse spieren én menisci, een soort stootkussentjes in het gewricht. Daarnaast lopen er ook nog zenuwen en bloedvaten door de knieholte. Bij een knieklacht kunnen dus vele structuren betrokken zijn. Veelvoorkomende blessures zijn peesblessures zoals een lopersknie of springerknie, irritatie rondom de knieschijf (patellofemorale klachten), verrekking van een spier, band- of meniscus letsel (vooral bij sporters) en artrose (slijtage van het gewricht). De aard van de klacht kan ook verschillen; zowel scherpe pijn als diffuse pijn kan aanwezig zijn. Dit kan opkomen bij belasten, maar soms ook continue aanwezig zijn. Het is ook mogelijk dat de pijn uitstraalt naar het onderbeen.

Hoelang de klacht duurt en wat eraan te doen is, hangt af van wat er exact aan de hand is. Een spierblessure duurt vaak maar enkele weken, terwijl een peesblessure maanden kan duren. Ook band- of meniscusletsel duurt vaak maanden, waarbij er soms ook een operatie nodig is. Bij artrose loont het vaak om de knie te trainen, waardoor er geen of pas later een knieprothese nodig is.

Beperk de activiteiten die de pijn of zwelling doen toenemen

Als het lukt, start met laag belastende cardio oefeningen zoals fietsen

Zorg er in de toekomst voor dat de knie sterker en stabieler is door oefeningen uit te voeren

Het is in principe niet nodig om eerst naar de dokter te gaan bij de aanwezigheid van knieklachten. Je kunt direct naar de fysiotherapeut om de klachten te laten beoordelen. Soms is de pijn echter zo hevig of zijn er ook andere klachten aanwezig die niet gerelateerd zijn aan het bewegen. In dat geval kan je dit bespreken met jouw huisarts en bijvoorbeeld medicatie krijgen.

Omdat een knieklacht zoals vermeld erg veel verschillende oorzaken kan hebben, is het verstandig om een fysiotherapeut de knie goed te laten onderzoeken. Deze kan een (vermoedelijke) diagnose stellen en een passend behandelplan opstellen. Vaak bestaat dit behandelplan uit een combinatie van behandelmethodes. Het is verstandig om niet te lang door te lopen met knieklachten, omdat dit de kans vergroot dat het herstel langer duurt.