Rugklachten

Rugklachten is de meest voorkomende klacht waarvoor mensen een fysiotherapeut bezoeken. Bijna iedereen krijgt wel eens te maken met een periode van rugklachten, welke helaas ook regelmatig kunnen terugkeren. Desalniettemin kan het hebben van rugklachten veel invloed hebben op het dagelijks leven en erg belemmerd zijn bij het uitvoeren van bijvoorbeeld het werk, een sport en/of hobby’s. Gelukkig is de oorzaak van rugklachten in bijna alle gevallen niet ernstig en relatief onschuldig.

Rugpijn kan zich verschillend uiten en het kan ook zo zijn dat de pijnen wisselen gedurende de dag. Meest voorkomend zijn: - Zeurende en/of stekende pijnen in de rug - Uitstraling naar de bil en het been - Stijfheid in de onderrug

Ondanks dat rugklachten veel voorkomen en het vaak tijd nodig heeft om ervan te herstellen, zijn er ook een paar factoren die ervoor kunnen zorgen dat het herstel langzamer verloopt dan normaal. Dit kunnen zijn:
• Te weinig bewegen of een verkeerde houding
• Bedrust
• De aanwezigheid van stress, angsten of een verhoogde werkdruk

In verreweg de meeste gevallen (95%) is er geen duidelijke lichamelijke afwijking te vinden. Dit noemen we dan aspecifieke lage rugpijn. Waarschijnlijk speelt een verstoorde balans tussen de belasting en de belastbaarheid (wat iemand lichamelijk, maar ook geestelijk aankan) een grote rol. Stress en werkdruk hebben hierbij ook invloed. De pijn uit zich hierbij vaak als een zeurend gevoel in de onderrug, stekende pijnen met bewegen en soms gaat het gepaard met uitstraling naar de benen. Dat de exacte oorzaak meestal moeilijk te achterhalen is, betekend echter niet dat er geen goede behandeling mogelijk is. Er is erg veel onderzoek gedaan naar rugklachten waaruit blijkt wat de beste behandelstrategie is. In een paar procent van de gevallen is er sprake van specifieke lage rugpijn. In dat geval is er wel een duidelijke lichamelijke oorzaak te vinden. Dit kan bijvoorbeeld een beknelde zenuw (hernia), een infectie, een wervelbreuk of artrose van de wervelgewrichten zijn.

Hoelang de rugklachten aanhouden, heeft sterk te maken met de oorzaak. Zijn de rugklachten acuut ontstaan door een overbelasting of een verkeerde houding of beweging, dan gaan de klachten meestal na een paar dagen tot weken over. Indien de pijn na 12 weken nog steeds aanwezig is, noemt men deze klacht chronisch. Dit betekent echter niet dat je er niet meer vanaf komt. Er zijn namelijk ook dan nog veel opties om de klacht te behandelen, maar vaak duren deze klachten langer voordat ze over zijn.

blijf bewegen! Er is geen relatie tussen beweging en schade

beweeg afwisselend gedurende de hele dag

versterk de rug met specifieke oefeningen

Het is niet nodig om eerst naar de huisarts te gaan om bij de fysiotherapeut terecht te kunnen. Heb je echter uitval van spieren in het been, erg hevige pijnklachten (bijvoorbeeld wat het slapen verhinderd) of gaat de pijn gepaard met koorts of onverklaarbaar gewichtsverlies, dan is het slim om de huisarts te laten kijken of er wat anders speelt. Meestal zijn de rugklachten echter het best te behandelen door een fysiotherapeut.

De fysiotherapeut kan jou duidelijkheid geven over de rugklacht door jou goed de onderzoeken. Het word je dan duidelijk of de rugpijn aspecifiek of specifiek van aard is. Samen met de fysiotherapeut wordt een plan opgesteld om zo snel mogelijk te herstellen. Dit kan bijvoorbeeld een combinatie zijn van een behandeling door de fysiotherapeut, adviezen en oefeningen (voor thuis).