Schouderklachten

Pijn in de schouder is helaas een veelvoorkomende klacht. Dit komt mede door de complexiteit van het gewricht: zowel de bovenarm, het schouderblad én het sleutelbeen zijn erbij betrokken. Zowel de beweeglijkheid en stabiliteit hiervan moet door een samenspel van spieren gecoördineerd worden; een flinke taak! Het is dan ook niet meer dan logisch dat schouderpijn vele verschillende oorzaken kan hebben.

Schouderklachten kunnen voorkomen in alle soorten en maten. Veelvoorkomende ervaren symptomen zijn: - Pijn rond het schoudergewricht bij het heffen van de arm - Pijn bij het liggen op de arm - Uitstraling naar de nek, schouderbladen of naar de bovenarm

Als de schouderpijn een tijdje aanhoudt, kunnen er een paar factoren zijn die het herstel tegenhouden. Meestal wordt het herstel belemmerd doordat er een disbalans is in de belasting (wat de schouder moet doen) en de belastbaarheid (wat de schouder aankan). Soms betekent dit dat tijdelijk wat meer rust helpt (de belasting verminderen), maar soms betekent het juist dat de schouder soepeler en sterker moet worden zodat deze meer aankan (de belastbaarheid vergroten). Ook blijken factoren als stress, spanningen en angsten en leeftijd gerelateerde factoren een rol te spelen. Voorbeelden van herstel belemmerende factoren zijn:
• Verminderde kracht van de schouderspieren
• Overbelasting (bijvoorbeeld door zwaar fysiek werk of een werpsport)
• Stress, spanningen en angsten
• Oudere leeftijd

Bij schouderklachten is het moeilijk te onderscheiden wat er precies aan de hand is. Schouderpijn wordt in de medische wereld grofweg onderverdeeld in 3 subgroepen, welke ook gecombineerd aanwezig kunnen zijn: - Het Subacromiaal Pijnsyndroom (SAPS): een verzamelnaam voor klachten die worden ervaren als pijn rondom de kop die verergert bij het heffen van de arm. Dit kan o.a. komen door een slijmbeursontsteking, peesblessure of spierblessure. Deze categorie betreft een groot deel van de schouderklachten (70-80%). - Gewrichtsklachten: hierbij staat naast de pijn ook de beperking in het bewegen centraal. De arm wordt dan als erg stijf ervaren. Oorzaken kunnen o.a. een frozen shoulder (stijf gewrichtskapsel) en gewrichtsslijtage zijn. - Overige schouderklachten: onder deze categorie vallen bijvoorbeeld nekklachten met bijkomende schouderklachten, klachten aan de gewrichten van het schouderklad en instabiliteit van de schouder.

Schouderklachten hebben helaas meestal een langdurig beloop. Na 6 weken is ongeveer 30 % van de mensen van de klachten af, na 6 maanden is de helft klachtenvrij en na een jaar betreft dit ongeveer 60 % van de mensen. Dit betekent gelukkig niet dat de klachten gedurende deze hele periode even hevig en hinderlijk aanwezig zijn. Meestal is het zo dat wanneer een klacht (redelijk) acuut ontstaan is, deze vaak ook eerder over is. Men denkt dan aan enkele weken. Echter, wanneer een klacht zich langzaam opgebouwd heeft, duurt het herstel vaak langer. Meestal duurt dit enkele maanden.

probeer belasting en bewegingen die de pijn duidelijk verergeren te vermijden.

houd de arm binnen de pijngrens zoveel mogelijk in beweging.

ga aan de slag met oefeningen van de fysiotherapeut om de oorzaak van de schouderklacht aan te pakken.

Het is in principe niet nodig om eerst naar een dokter te gaan voordat je bij de fysiotherapeut terecht kan. Heb je echter erg veel pijn in rust en/of nachtelijke pijnen of zijn de klachten ontstaan door een trauma (bijvoorbeeld een val of ongeluk), dan kan de huisarts je bijvoorbeeld pijnmedicatie voorschrijven of je doorverwijzen voor aanvullend onderzoek naar het ziekenhuis. Echter zijn meestal schouderklachten het best te behandelen door de fysiotherapeut.

De fysiotherapeut kan jou duidelijkheid geven over de schouderklacht door jou goed de onderzoeken. Het wordt jou dan duidelijk wat er aan de hand is en hoelang het herstel ongeveer kan duren. Samen met de fysiotherapeut wordt een plan opgesteld om zo snel mogelijk van de klacht af tekomen. Dit kan bijvoorbeeld een combinatie zijn van een behandeling door de fysiotherapeut, adviezen en oefeningen (voor thuis).